Elektromos autó töltése napelemmel

Október közepén a kormány bejelentése sokkolta a napelemes piacot és azokat, akik napelemek telepítését tervezik, ugyanis az újonnan történő háztartási és céges telepítések esetén megszűnik a szaldós elszámolás. A hivatalos indoklás szerint azért, mert jelenleg több az igény, mint amennyit a hálózat be tud fogadni. Nagy roham indult, hogy az október végi határidőig minél többen be tudják adni csatlakozási kérelmet, az ő számukra ugyanis még engedélyezik a hálózatra történő energia feltöltést. November 1-től viszont már csak úgy fogadják el a beadott csatlakozási kérelmeket, hogy az adott napelem rendszer a felesleges energiáját nem töltheti fel a hálózatra. A változás drasztikus, ugyanis ez alapjaiban változtatja meg a napelemes rendszerek telepítésének megtérülését.

Szaldó helyett szigetüzem

A jó hír az, hogy aki ezután napelemet telepít, az a saját háztartásában tudja felhasználni a megtermelt energiát, így egyszerűsödik az eljárás, mert nem kell a szolgáltató engedélye, és ez kevesebb bürokráciát eredményez. A szigetüzemű napelemes rendszerek önállóan is képesek működni, hálózati kapcsolat nélkül, de ez azt jelenti, hogy csak annyi energiával rendelkezik a háztartás, amennyit megtermel magának. Így azonban az energiafelhasználás időpontját az energia megtermeléséhez kell időzíteni, vagyis akkor tudunk mosni, amikor süt a nap. Aki ennél rugalmasabban szeretné használni elektromos árammal működő gépeit és eszközeit, annak akkumulátort kell vásárolnia, ami értelemszerűen költségesebb beruházást jelent. Egy ilyen rendszer ára akár a duplája is lehet annak, mintha csak napelemet és invertert kellene venni. Korábban már adtunk néhány tippet, hogyan lehet felhasználni a napelemmel túltermelt energiát, most pedig az elektromos autók napelemről töltésének lehetőségét járjuk körbe.

Kalkuláljunk előre

Az elektromos autók leggazdaságosabb fenntartási módja, ha napelemmel töltjük őket, a napelemek ugyanis nemcsak a háztartás gépek számára termelhetnek energiát. Fontos kérdés, hogy mennyi energiára van szüksége egy zöld rendszámos gépjárműnek. Ehhez tisztában kell lennünk az elektromos jármű futásteljesítményével és az autó által fogyasztott villamos energia mennyiségével. Ha egy elektromos autónak átlagosan 15-20 kWh energiára van szüksége 100 kilométer megtételéhez, és az autó naponta átlagosan 25 kilométert tesz meg, akkor nagyjából napi 5 kWh áramra van szüksége. Ez azt jelenti, hogy a napelemeknek évente durván 1800 kWh áramot kell termelniük az elektromos autó töltéséhez, érdemes tehát úgy méretezni a rendszert, hogy ez beleférjen. Hogy ehhez hány darab napelemre van szükség, az számos tényezőtől függ. Nem mindegy, hogy milyen napelemeket használunk majd, azok a tető mely részén helyezkednek el, illetve mennyi áramot tudnak termelni naponta – egy szimuláció segítségével azonban ez könnyen kiszámolható.

További híreink